Taalwetenschap

Kun je een grammatica ontwikkelen die op elke taal van toepassing is? Hoe wordt taal in onze hersenen opgeslagen? Deze bachelor richt zich op het taalvermogen van de mens.

Het taalvermogen stelt mensen in staat taal te leren, te begrijpen, te uiten en te gebruiken. Maar wat gebeurt er als er iets mis gaat met dat vermogen? Hoe onderzoek je mensen die een taalstoornis hebben? En welke technieken zijn er om taal te analyseren?

De bacheloropleiding Taalwetenschap duurt drie jaar. In de eerste twee jaar krijg je een overzicht van het vakgebied Taalwetenschap. In het derde jaar volg je in het eerste semester een minor, en in het tweede semester kies je een aantal onderzoekscolleges waarin je je specialiseert in de neurolinguïstiek of in de theoretische taalkunde.

Binnen de Neurolinguïstiek besteed je aandacht aan de relatie tussen taal en hersenen. Je bestudeert vooral taalstoornissen zoals afasie, dyslexie en stoornissen op het gebied van taalontwikkeling. De vakken die bij Theoretische Taalkunde worden onderwezen, hebben betrekking op de structuur van talen in het algemeen. Zo bestudeer je de structuur van klanken en zinnen, en betekenis van woorden.

In deze opleiding combineer je theoretisch taalkundige kennis met kennis uit de psychologie en de neurowetenschappen.

Waarom in taalwetenschap in Groningen?

Waar in andere steden vaak de nadruk ligt op de hersenprocessen die ten grondslag liggen aan taal(stoornissen), gaat de opleiding in Groningen een stapje verder. Want voor onderzoek naar de neurologische kant van stoornissen kan nauw worden samengewerkt met psychologen, biologen, neurologen en andere medici. Onderzoek op zowel taalkundig als op (neuro)biologisch niveau dus!

Het eerste jaar

In het eerste jaar krijg je veelal inleidende colleges op het gebied van neurolinguïstiek (relatie tussen taal en hersenen) en theoretische taalkunde, structuur en betekenis van taal. Op deze manier krijg je een goed beeld van de twee stromingen binnen de taalwetenschap. Ook maak je in het eerste semester kennis met verschillende stoornissen zoals afasie en dyslexie.

Het tweede jaar

Waar je in het eerste jaar vooral basisbegrippen en – vaardigheden leert, zul je in het tweede jaar meer de diepte ingaan. Door de combinatie van hoor- en werkcolleges lees je over recente onderzoeken en krijg je een goed beeld van wat er op dat moment in de taalwetenschap speelt zodat je een kritische wetenschappelijke houding ontwikkelt. Soms worden mensen uit het veld, promovendi of buitenlandse taalwetenschappers uitgenodigd om in colleges te vertellen over hun ervaringen.

Het derde jaar

In het derde jaar volg je in de eerste helft een minor. Dat kan een minor zijn die gerelateerd is aan de Taalwetenschap, of juist iets totaal anders waarmee jij je horizon kunt verbreden. In het tweede semester volg je een aantal onderzoekscolleges, waarbij je leert hoe je een wetenschappelijk onderzoek moet opzetten.

Hoi! Mijn naam is Laurie van der Meijden, ik zit nu in het tweede jaar van de Bachelor Taalwetenschap en woon sinds een jaar in de mooie stad Groningen. Ik ben actief bij een studentenvereniging en ik heb een bijbaan als huishoudelijke hulp. Mijn vrije tijd vul ik met pianospelen en met mijn vriendinnen afspreken en is er altijd wel wat te doen in de stad.

Waarom Taalwetenschap?
Hoewel de naam “Taalwetenschap” me niet direct warm maakte, deed de beschrijving dat wel. De vraag “Hoe ontstaat taal?” heeft me niet meer losgelaten en toen ik van de andere vakken in de bachelor hoorde, als Stoornissen in de Taalontwikkeling, was ik al helemaal geïnteresseerd. Na de Open Dag en Eén Dag Student was ik volledig overtuigd van mijn studiekeuze en ik heb nog geen enkel moment spijt gehad! Taalwetenschap is een ontzettend interessante en gevarieerde opleiding. De vakken van de ene kant zoomen in op hoe taal werkt in de hersenen en ook hoe taalstoornissen ontstaan. Ook meertaligheid wordt besproken. De andere kant focust op taal: hoe taal ontstaat, waar de verandering vandaan komt en hoe taal is opgebouwd. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is deze studie niet gefocust op het Nederlands of op een andere taal, maar op taal in het algemeen. Kortom, de Wetenschap achter Taal!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.